Beggars, Brunettes & Barbarians - Reisverslag uit Varna, Bulgarije van Thijs en Natascha - WaarBenJij.nu Beggars, Brunettes & Barbarians - Reisverslag uit Varna, Bulgarije van Thijs en Natascha - WaarBenJij.nu

Beggars, Brunettes & Barbarians

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs en Natascha

15 September 2011 | Bulgarije, Varna

Varna, (BapHa, Slavisch voor "The Black One"), Summercapital van Bulgarije aan de Zwarte Zee.

Eigenlijk is hier alles te vinden wat het hartje begeert; veel feesten, redelijke stranden, cultureel niet achtergesteld door haar Tracianse, Griekse, Romeinse en Ottomaanse achtergrond en overal kleine gespecialiseerde winkeltjes. Opvallend veel apotheken en casino's. Helemaal niks te merken van de veelgehoorde criminaliteit (achterhaalde info denk ik) en de aangeboden service is prima, je wordt netjes geholpen, van uitleg voorzien en mensen doen moeite om Engels, Duits of Frans te communiceren. Heerlijk klimaatje en als je zoals ik op brunettes valt kijk je hier je ogen uit (kijken mag). Owjah, niet onbelangrijk in de Nederlandse mentaliteit: ALLES is hier minder dan de helft van de prijs (we eten en zuipen ons brak voor tientjes).

Wel wat negatieve puntjes; veel nodige informatie is in het Cyrillisch (MHoro TpyAHo a36yKa), sporadische openingstijden (September is net buiten het piekseizoen), culinair hebben ze nog veel te leren en op elke straatsteen zit een bedelaar. Dit laatste moet je mee leren omgaan, want, heel lastig: Ja knikken betekent Nee en inderdaad... Nee knikken betekent Ja... dus ik loop geregeld geïrriteerd domweg met m'n hoofd te draaien.

We zijn dinsdagochtend, 6 september, met de trein aangekomen. Geprobeerd vanuit Sofia een hotelkamer te reserveren, maar nooit antwoord gekregen op Email. Dus weer op de bonnefooi de stad ingewandeld.
Aangekomen bij een kiosk, landkaart van Varna e.o. gekocht en geïnformeerd over accommodatie... vrouwtje kon alleen Bulgaars, dus er kwam een oudere kerel bij die probeerde te helpen. Maar hij had een beter idee... hij vroeg ons mee te lopen om een appartement te laten zien. 3 kamers, 6 bedden, keuken, WC en douche, balkon, 2 TV's, internet met wifi en een wasmachine. We kunnen het huren t/m 15 september voor 10 euro per dag. We konden uiteraard geen reden tot twijfel vinden, hebben afgesproken helft gelijk en de andere helft halverwege te betalen en ons netjes voorgesteld.
Deze geweldige kerel heet Milko, een gepensioneerd ingenieur die elke kwartier z'n dochter in Sofia belt, om vertaling te vragen en de communicatie over en weer te regelen. Milko kan woordjes Engels en begrijpt het meestal wel als we niet te snel praten.

Morgen is het alweer tijd om door te gaan. We hebben hier vooral enorm genoten van het strand, het park, de stad, de omgeving, de flessen heerlijke rosé in pub "The Three Lions" en vooral van mekaar.
Ik kan wel honderd details en anekdotes gaan uittypen, maar we hebben nog 5 stadjes op ons verlanglijstje en nog geen 2 weken tijd over hiervoor, dus ik zal thuis weer niet stil te krijgen zijn.

Next stop southwards: Byala, dan Nesebar en Burgas, langzaam naar Istanbul.

Cheers, groetjes en veel liefs, Thijs & Natascha