New & Old Sukhothai - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Thijs en Natascha - WaarBenJij.nu New & Old Sukhothai - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Thijs en Natascha - WaarBenJij.nu

New & Old Sukhothai

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs en Natascha

23 Januari 2010 | Thailand, Sukhothai

De "Korte update" van Natascha veranderd in een redelijk verslag over Sukhothai.

We zijn per 2de klas trein van Phitsanulok naar Sukhothai gegaan... 2de klas vervoer is minder leuk/intressant als 3de klas, maar over het algemeen meer comfort. Je krijgt zitplaatsen toegewezen en er wordt eten rond gebracht.
Ik had daarentegen een los zitvlak en een vrouwtje voor me die het nodig vondt in 1 klap de stoel volledig in ligstand (dus in mijn schoot) te gooien. Ik lag op dat moment bijna te slapen en schrok dus nogal van deze actie en kon ternauwernood mijn knieen van verbrijzeling redden. Ik wilde haar hier wel op aanspreken, maar ze lag al te slapen met een baby in haar armen... tsja... wat kan ik dan nog doen? :S
Na een uur met de benen breed zitten heeft mijn lieve schatje met me geruilt en zij had er minder last van, gezien ons lengte verschil. Ik heb wat naar buiten lopen turen en heb uiteindelijk toch nog mijn ogen dicht kunnen doen (Thanks to my Bella!) :-)

Aangekomen in New Sukhothai kregen we de gebruikelijke begroeting van TukTuk en Songthaew chauffeurs... omdat we weinig zin hadden in disussie lieten we ons door een Songthaew chauffer naar Guest House "Ban Thai" brengen. Deze stond als aardig omschreven in de Trotter en was niet ver verwijderd van andere GH's, in het geval deze vol zou zijn. Dit laatste bleek niet het geval. Ze hadden een mooie bungalow met Fan en eigen badkamer beschikbaar voor 300 Baht (6 euro), dus afdingen leek ons ook onnodig. We hebben voor 1 nacht geboekt en zijn de nieuwe stad in gewandeld, zoals gewoonlijk doelloos kilometers gewandeld op zoek naar een goed local restaurantje, om uiteindelijk toch in de guesthouse van verblijf een maaltijd te nuttigen.

Die avond hebben we ons kostelijk vermaakt in de Bar "Chopper", in soort country-western style.
Hier hebben we een Australische jongen (Karl) en een Phillipino-Amerikaans meisje (Genevieve) ontmoet, waarmee we de rest van de avond alle wereldproblemen besproken hebben met de nodige alcohol. Met het vooruitzicht op een goede fooi mochten we de muziek een beetje wisselen en bleef de kroeg een uur langer open :D
Helaas is het telefoonnummer uitwisselen de volgende ochtend niet vloeiend verlopen, anders waren we deze gezellige mensen zeker in Chiang Mai nog tegen gekomen... ze hebben onze Email adressen wel, dus wie weet wat de toekomst brengt.

Volgende ochtend, we schrijven dan over 22 januari, zijn we vertrokken naar Sukhothai old city. Ik geloof 12 kilometer naar het westen, waar vroeger (dus in de 13de eeuw van onze jaartelling) het koninkrijk van Sukhothai floreerde. Hier staan op een paar vierkante kilometer een groot aantal ruïnes, waarvan we de foto's binnenkort laten zien op http://thijsennatascha.dyndns.org (Thanks Lucky Luc!!).

In "Old Sukhothai" zijn we opgehaald door de eigenaar van het Mountain View Guesthouse, waar we 2 dagen luxe hebben genoten voor 800 Baht (16 euro) per nacht voor een uitstekende Aircon bungalow, TV, koelkast en een goed onderhouden zwembad voor de deur.
De eigenaar, een symphatieke Brit uit Essex, is na 10 jaar goed geinformeerd over de omgeving en maakt de voor Thaise begrippen hoge prijs meer dan waard. Enige opmerking is dat personeel inhuren hem misschien kan ontlasten en de service nog verder zou uitbreiden.
Andere opmerking is dat de muggen in Sukhothai super agressief zijn, maar daar kan die Brit nix aan doen :P
We konden hier fysiek weer op peil komen en hebben vooral sochtend genoten van het prachtige park dat zich Old city of Sukhothai noemt.
Na 2 dagen genieten hebben we een 2de klas aircon bus naar Chiang Mai genomen, waarop Natascha onderstaande nog schreef:

-----
Vandaag een hele kleine update...
Een hele lange busreis achter de rug en aangekomen in Chiang Mai.
We zijn allebei erg moe dus nog geen superuitgebreid verslag over Sukhothai.
Meer info volgt nog

Groetjes aan iedereen in het koude kikkerlandje...
-----

Dus hiermee denk ik dat alles weer netjes is bijgewerkt :-)

Het is echt moeilijk om alles te omschrijven, want bijna alles is hier anders en we blijven ons verwonderen over wat we allemaal niet weten.
Simpel voorbeeldje was de 4km fietsreis van de guest house naar het park van Old Sukhothai... de altijd vriendelijk lachende mensen, de enorme kippen/hanen en de Zeboes (naar ons idee mix tussen Koe, schaap, kameel en paard, maar voornamelijk koe)

Ik ga dus maar eens een aantal mooie foto's uploaden terwijl ik buiten een sigaretje ga roken... ff pesten: een pakje LM peuken kost 60 Baht, reken maar om :-P